onsdag, maj 30, 2012

Mats Aspemo sista månad som VD för Leksands IF

Den sista Juni slutar Mats Aspemo sitt jobb som VD för Leksands IF.
När Mats klev in som ny VD i Leksands IF var hans främsta uppgift på uppdrag av styrelsen att arbeta med långsiktigt viktiga strategiska frågor som organisation, finansiering samt att öka framförhållningen inom föreningen för att ge personal och sporten en god plattform att arbeta långsiktigt utifrån.

Man kan säga att Mats var handplockad av P-O Ejendal.
Utan att veta just allt så har jag och många andra ändå fått intrycket att Mats gjort mycket gott för vår klubb.

Det som jag personligen känt att Mats varit med och skapat är öppenheten i föreningen.
Även vi utanför Arenan har fått gott om info om hur det går för klubben.
Jag har haft nöjet att få ställa några frågor till Mats inför hans senaste månad som VD för Leksands IF.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Sista juni blir din sista arbetsdag i Leksands IF.Då måste jag naturligtvis fråga "hur känns det"?


Det kräver en hel del energi att klara jobbet som klubbdirektör för LIF. Det har varit en hektisk period under de två senaste säsongerna och min energireserv är förbrukad. Den första säsongen gick i moll medan den senaste successivt blev roligare och roligare. Det känns därför bra att lämna nu då det finns glädje och framtidstro kring LIF igen. Dessutom känns det fantastiskt skönt att släppa fram ny energi genom Anders Doverskog och veta att Leksands IF är satt i bra händer.  

 Det första du sa egentligen när du tillträdde som VD var -  Det har varit en turbulent tid i Leksands IF och jag vill i första hand skapa lugn och ro i föreningen. Känner du att ni lyckats med detta?

Jag tycker att det blivit lugnare i klubben och runtomkring klubben även om det positiva engagemanget är fortsatt stort med höga publiksiffror m.m.
Och vi har nått en bra bit på väg genom tydligare roller i verksamheten. Vårt värdegrundsarbete har också inneburit att vi är tryggare i vad vi ska göra och kan sortera bort ovidkommande kritik och synpunkter utifrån. De som jobbar i verksamheten måste få lugn och ro utföra sina jobb mot gemensamma målbilder. Som alla vet är det omöjligt att köra en bil om någon utanför bilen lutar sig in genom förarfönstret och grabbar tag i ratt och pedaler, den bilen hamnar i diket. Vi har också sorterat bort verksamhetsgrenar som inte haft med ishockey att göra vilket gjort att fokus inom Tegera Arenas väggar är tydligt på ishockeyn vilket skapar ett lugn. 

Vad har varit det mest jobbiga under din tid i Leksands IF?

Att skapa ekonomiska förutsättningar för verksamheten har varit det svåraste och att säga upp människor det jobbigaste känslomässigt. 

Min uppfattning om dig har varit att du verkligen stått rakryggad för Leksands IF när det blåst som mest.
Jag minns bland annat dina ord ”Jag tror jag kan fixa det här på ett bra sätt. Jag tror Leksands IF har en j-vla betydelse. Jag är här för att jag brinner för det,nu ska vi ta fram rotborsten och skrubba bort sorgen och tyngden.” Det var vid ett allmänt möte i Leksand där vem som helst kunde ställa frågor eller kritisera ansvariga i såväl kommunen som i klubben. Hur var dina känslor just vid detta ögonblick?

Jag kände mig frustrerad i en tid då många satt och passade på varandra genom att säga att vi hjälper gärna till om andra hjälper till. Jag är dessutom personligen bergfast övertygad om att Leksands IF har en oerhört stor betydelse för Leksands kommuns, regionens och Dalarnas varumärke, framgång och rykte. Att då vissa i den offentliga debatten sa att Leksand mår bättre utan ishockey gjorde mig självklart frustrerad. Om man ser det ur ett ekonomiskt perspektiv genererar LIF pengar till den offentliga välfärden genom skatteintäkter och att vi är ett mycket attraktivt resmål med turister som kommer till orten. Självkänslan för bygden stärks, företagare får nätverk att jobba i för att skapa nya affärer, LIF är en dörröppnare till nya kontakter i Sverige och utrikes… Listan kan göras lång och det är klart att det kändes tufft när någon vill göra kontorslandskap av Tegera Arena.   

Nämn tre händelser under dina 1.5 år som VD som du kommer minnas mest?

Min första dag på jobbet i mitten av september 2010 då jag var ung och okysst. Vi mötte Mora samma dag i premiären av Hockeyallsvenskan och jag gick runt på affärsplan och tippade 7-1 till Leksand. Matchen slutade 7-1 och jag har inte tippat därefter. Vissa påstår att jag tippat matchresultatet även efter det och haft fel, men nu när jag är äldre, dock fortfarande okysst så är det något jag inte kommer ihåg. 


LIF kryssningen i augusti 2011 där jag mötte så många härliga och glada människor från hela Sverige. Det var en fantastisk upplevelse och gav mig en konkret känslomässig förståelse för hur stort Leksands IF är och hur mycket det betyder för många. Kärlek, säger jag bara (citatet stulet av en herre på kryssningen)


Matchen mot Djurgården hemma i kvalserien, publiken, den otroliga kraft och obändiga vilja laget visade, de glädjetårar Jens Bergenström fällde efter matchen… det ger ståpäls och ett minne för livet. Det är naturligtvis mycket mer att minnas men du frågade bara efter tre händelser!

Det har ju även kommit en del kritik efter att Christer Olsson och Niklas Eriksson fick sparken och en del unga killar fick lämna klubben.
Ni gick ut med budskapet från klubben om”tålamod”, ”bygga långsiktigt”, ”satsa på spelare från bygden”.
Vad säger du om den kritiken?

Tålamod kan man aldrig visa när något går fel och man inser att det inte går att rätta till oavsett hur mycket man vill. Tålamodet måste visas med organisationsnumret, dvs Leksands IF och se till att LIF jobbar efter en långsiktig plan där aktivitet efter aktivitet bygger en helhet och gör LIF till en mönsterförening och förebild i 
hockeysverige. På en sådan resa innebär det också att ibland byta ut människor för att få helheten att fungera. De som byts ut behöver inte vara dåliga människor för det men de passar inte in som medspelare just då. Att inte ingripa i situationer då man ser att skutan är på väg åt fel håll och säga att vi inget kan göra för vi ska vara långsiktiga, det är bara fegt och innebär att skutan driver med vind och vågor dit ödet bär och inte dit man själv vill komma. 
Vi har fått mängder av synpunkter kring dessa händelser men vi som jobbar i verksamheten måste vara trygga i att våga göra rätt saker, även tuffa beslut när så krävs. 
Så jag säger, tålamod och jobba uthålligt mot de mål vi ställt upp. Vi ska däremot inte ha tålamod och vänta för länge med att göra nödvändiga justeringar för att lyckas med föregående mening. 

Finns det något du önskar att ni gjort bättre under din tid i klubben?

Ja, det finns det självklart. Allt kan göras bättre och snabbare än vad jag klarat av. Jag går inte in på någon enskild punkt. 

 Jag såg själv min första hockey match med Leksands IF på "Hovet" på 70 talet tillsammans med en familj som bestod av bara Aikare. Leksand vann med klara 6-1 tror jag. Sen var det Leksand för hela slanten.
Vad är det egentligen som gör Leksands IF så speciellt i hockey Sverige?

Historiken med många bra spelare genom åren, gladhockey, den lilla byn med det stora hockeylaget, glädjen kring Leksands IF och inte minst den positiva supporterkultur vi har. Tänk dig våra supporters borta mot Örebro i kvalserien, vem kan undgå att inte beröras av den kraften?


Jag antog att du inte gick in i Leksands IF som ny VD med ett hjärta för just Leksands IF då jag inte visste att du bott i Leksand så pass länge, men hur känner du för föreningen idag?

Jo, jag har bott i Leksand sedan 1998. Jag är Leksing och älskar LIF. Jag har gått på alla matcher även innan jag var engagerad i föreningen. Jag skulle aldrig ha tagit mig an utmaningen annars, det fanns annat jag skulle ha kunnat syssla med då. Eftersom LIF betyder mycket för mig och jag vet vad det betyder för andra kände jag mig tvungen att kliva på då jag fick frågan och ingen annan stod till buds att ta jobbet med kort varsel.

Vad har du för planer nu efter Leksands IF?

Jag ska vara ledig under sommaren och lära mig att flugfiska. Jag har sedan tänkt åka med på LIF kryssningen den 30 augusti och berätta om hur stora fiskar jag fått! 

Det sägs att du ska skriva en bok? Stämmer det?

Min dotter säger att jag bara har munläder och att jag alltid kommer med undanflykter när jag ska sätta mig ner och skriva min bok. Jag har det definitivt i tankarna och tror mig kunna genomföra det. Min undanflykt just nu är att jag först måste bygga mitt skrivarhus intill fritidshuset för att jag ska få en kreativ miljö att skriva i. Det har jag för avsikt att komma igång med under hösten… så, sen, vem vet… jag skulle ju kunna skriva en insider om ishockeylivet med titeln ”Insikter från ett akvarium”. :) Nä, det blir nog något annat tror jag, mer fictionbaserat. 

 Kommer vi att träffa dig i Tegera Arena någon mer gång efter du dragit dig tillbaks?

Ja, helt klart kommer jag att följa matcherna på plats så ofta jag kan. Det beror lite på var jag bosätter mig framöver och hur ofta jag kan vara på plats men Leksand finns i mitt hjärta för alltid. 

 Jag vill även personligen tacka dig Mats för allt du gjort för vår klubb, jag har ju haft lite kontakt med dig under din tid i föreningen och det jag kommer att sakna mest är just din öppenhet mot oss utanför Tegera Arena. Och jag hoppas verkligen att Anders Doverskog fortsätter i din anda.

Tack så mycket! Jag vågade säga upp mig bara för att Anders fanns tillgänglig, han kommer att göra ett ännu bättre jobb för Leksand än vad jag någonsin skulle ha kunnat mäkta med. Jag tror det blir kanon! 


Tack för svaren Mats och stort lycka till framöver.
Micke #



6 kommentarer:

  1. Bra intervju som vanligt! Bra jobbat

    SvaraRadera
  2. Tack Skoskavf.Uppskattas.

    SvaraRadera
  3. Tack før många bra intervjuer, information och tankar kring Leksands IF! Uppskattas mycket av oss som inte kan følja vårt kæra LIF på så næra håll som vi ønskar.

    SvaraRadera
  4. Dina intervjuer är hur bra som helst! /Oliver

    SvaraRadera
  5. Intervjuer: din grej. Stick to that. / Den elake ;p

    SvaraRadera