lördag, maj 19, 2012

Jens Bergenström:Gabbe är vårt lags svar på Ove Sundberg


Jag har haft nöjet att ställa några frågor till en av dom spelare i Leksands IF som vi nog alla känner oerhört mycket för. Jens Bergenström

Hallå Jens första frågan kommer från din lagkamrat Erik Hanses.
Han undrar om du gör något annat än spelar badminton hela sommaren? :)

Denna sommar har jag inte kunnat spela någon badminton för min spelpartner Gabbe har inte kunnat spela. Anledningen är att inför varje års sommarträning får vi nya inomhusskor av föreningen som vi ska kunna använda oss av vid inomhusträning, men i år är de försenade i leveransen många veckor och Gabbe som är vårat lags svar på Ove Sundberg är så oerhört snål så han har inte köpt några nya skor, därför kan han inte spela badminton men på den övriga träningen tränar han barfota. Sån är han Gabbe "Ove" Karlsson.

Hur är dina känslor nu över säsongen som var? Målet var kvalserien och dit gick ni. Och i kvalserien var Leksand länge med och krigade om en plats i Elitserien. Sen blev Rögle för svåra. Vad var det som saknades egentligen för att vi skulle gått hela vägen fram?

I det stora hela så har jag stora positiva känslor från säsongen som var då vi efter en misslyckad säsong innan bevisade att vi var ett lag för elitserien. Det var oerhört tungt att misslyckas igen. Det var oerhört små marginaler som vi inte hade på våran sida denna gången, men vi lärde oss oerhört mycket som laget kommer ta sig med till nästa säsong.

Många pratar om klubbkänsla. Vad tycker du egentligen att det är för något? Är det inte så egentligen att man kan få det även om man inte spelat i ett lag hela livet?

 I den sportvärlden som vi lever i nu med klubb-byten mest hela tiden så är det svårt att säga vad som är klubbkänsla, för mig är det att spelaren ger allt för föreningen man representerar, på alla plan, matcher, träning, förberedelser, möte med sponsorer, fans och allt som finns runt omkring en klubb.

Ett tillfälle när jag faktiskt fällde en och annan tår som säkert många andra även gjorde var i intervjun i TV efter segermatchen mot Djurgården hemma med 2-0.Den känslan som du utstrålade då var så gripande och intim så man visste knappt vart man skulle ta vägen.
Minns du vad du kände just då?

Det jag minns var så klart den oerhört starka glädje jag kände efter segern, jag hade laddat upp inför matchen mot Djurgården något så oerhört, jag visste att jag var i form, jag visste att det var våran sista chans och jag visste vad det betydde för Djurgården vid förlust men framför allt visste jag vad en seger i den matchen skulle betyda för laget, föreningen och våra supportrar. Så jag sa till alla som står mig närmast, jag vill och kommer avgöra matchen ikväll och efter den laddningen som jag gjort och att få lyckas med det jag siktat på, det var överväldigande känslomässigt för mig, i intervjun lyckades jag nästan hålla tillbaka tårarna men inte i omklädningsrummet, då jag satt tyst på min plats och glädjetårarna gled ner från min kind. Stämningen i hallen kommer jag aldrig att glömma! Jag ser fram emot att få uppleva samma stämning kommande säsong fast då med ett lyckligt slut, då vi lyckas med det vi siktat på.




Jag har sagt till mina hockey vänner att är det någon jag unnar mer än något annat ska få uppleva känslan av att varit med och tagit upp Leksands IF till Elitserien så är det du Jens.
Det låter kanske lite larvigt,men jag skulle avstå den känslan själv bara för att du ska få uppleva det stora ögonblicket om det gick. Och jag tror inte att jag är den enda som tänker så.

Tack, jag önskar mig varje dag att vi alla ska få uppleva den glädjen, alla vi som finns runt Leksands IF.

Jag intervjuade tidigare Erik Hanses och frågade vem som är mest förbannad efter en förlust, han sa... "Jens Bergenström brukar bli väldigt arg efter förluster och för att få ur sig sin ilska går han en sväng på toaletten där han skriker och härjar i några minuter sen lugnar han ner sig"
Stämmer det?

Haha, jag är fruktansvärt dålig förlorare, men om jag har gjort så, det vet jag inte. Mina närmaste ska hålla sig ur vägen för mig efter en förlust för oss i en match, min fru har lärt sig det och efter en förlust gör hon inte längre något försök att prata med mig, för hon vet att hon inte kommer få några svar ändå, haha. Jag är en känslomänniska som lägger ner hela min själ i en match och om det inte går som vi vill blir jag oerhört besviken. Utöver hockeymatcher har jag aldrig förlorat i något, för jag hittar alltid ett sätt att fuska för att vinna, om jag inte gör det på "rätt sätt". Jag är uppfostrad av min familj att alltid vilja vinna. När jag var liten vann de över mig när vi t.ex spelade fotboll nästan jämt, det lärde mig att uppskatta en vinst och att verkligen ge allt för att få uppnå den känslan som en vinst ger en.

Tommy Salo har ju lyckats med något så ovanligt som att nästan ta död på Silly Season för oss Leksingar inför denna säsong. Hur känner du för Tommy Salo och hans sett att vara sportchef?
Jag har fått för mig att Salo är ganska bra på hästar? Brukar han dela med sig av sina inside tips,eller behåller han allt för sig själv? :)

Tommy har gjort ett fantastiskt bra jobb för oss och jobbar verkligen med kontinutet, något föreningen saknat genom alla mina år tidigare. Jag förstår att han var en av världens bästa målvakter när han spelade, Tommy hatar verkligen att förlora och det gillar jag starkt.
Jag har då inte vunnit några pengar, så han håller det för sig själv:), som du säger, han är en mycket skicklig spelare.

Jag avslutar med lite frågor om dina lagkamrater.
Vem har absolut sämst musiksmak i omklädningsrummet?
Jens Holmström, som i övrigt är en trevlig prick har sjukt dålig musiksmak och han styr all musik tyvärr.

Finns det någon i laget som har någon konstig ritual inför matcherna?
Joonas Rönnberg brukar yla som en varg eller något precis innan vi ska gå ut, jag fattar inte riktigt vad det är faktiskt.:)

Vem har den märkligaste humorn i laget?
Det råder en feber av dålig skämt som leds av Tommy Fredriksson, de som läste min blogg förstår nog. Humorn är så tråkig så att det blir roligt.

Vilken av killarna är tystast i omklädningsrummet?
Tystast är svårt att säga, vet ej faktiskt men juniorerna som kommer upp säger inte mycket innan respekten släpper.

Vem hittar man oftast framför spegeln efter matcherna?
Pelle står där mest, hans stora idol är Jim Carreys rollfigur Lloyd Christmas från kultfilmen Dum Dummare och Pelle kan stå i 30 minuter för att nå upp i hans frisyr.

Avslutningsvis, vem ska jag intervjua nästa gång tycker du?
Jon Knuts
Vilken fråga ska jag öppna med?
Fråga varför han har försökt tagit grönt kort inom golfen 5 somrar i rad nu och ej klarat av det?

Tack för dina svar Jens.
Tack själv.



4 kommentarer:

  1. Vilken härlig Intervju, hur får du tag i alla spelare egentligen?
    Mvh Oliver :)

    SvaraRadera
  2. Ja man får jaga på alla möjliga håll och kanter.

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat, Micke. Förutom Jämtleksing o Per Karlsson på Superstars finns det inte mkt att läsa just nu. T.o.m forumen är döda.

    SvaraRadera