onsdag, september 14, 2011

Så här tippade jag den 26 Juli att Allsvenskan slutar.(Låt stå)

Allt annat än en 1:a plats i årets allsvenska kommer skapa oro i Malmö. Någon kommer ta Strömberg i örat och på engelska säga "you are in big trouble now".Dom är så stora favoriter att dom ska ta samtliga hemma matcher under serien utan snack. Men det finns även en liten fiasko varning  för denna satsning.
Min favoritspelare i Malmö:Robin Nilsson-Alvarez

Jag sticker ut näsan och tror att Leksand faktiskt tar 2:a platsen. Kanske får jag sätta på mej dumstruten när grundserien närmar sej sitt slut. Jag känner en liten oro för målvakts sidan, dock inte när det gäller Erik Hanses utan mera Jens Holmström. Jag är dock övertygad att Tommy Salo kommer förstärka den positionen om det behövs. Min favoritspelare i Leksand: Jacob Blomqvist.

Rögle tar 3:e platsen då jag tycker att deras lag ser jämt och stabilt ut. Dom är nog ett strå vassare än förra säsongen och kommer inte tappa många poäng på sin hemma arena.
Målvaktsidan är fortsatt stark.Frågan är hur mycket positivt man tappat då inte Kenny Jönsson finns kvar i båset.Jag tror han betydde väldigt mycket för laget.Min favoritspelare i Rögle: Alexander Bergström.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alla verkar tippa att Örebro kommer topp 2. Det tror inte jag. 4:e platsen får räcka för dom denna säsong. Man har en bra förstärkning i ex. Leksingen Jared Aulin.Conny Strömberg kommer inte att producera lika många poäng som tidigare. Och jag tycker att backsidan känns lite sådär. Min favoritspelare i Örebro:Henrik Löwdahl.

5:e platsen ger jag till Harald Lückners Mora IK. Och just för att det är han som står bakom laget. Detta är en av Sveriges bästa hockeytränare anser jag.
Min favoritspelare i Mora: Robin Gartner.

Västerås får min 6:e plats. Fast jag känner mej väldigt osäker på detta lag. Det krävs att Mikael Zettergren fortsätter att ösa in poäng och att David Lundbohm gör minst lika mycket poäng som han gjorde i Växjö. Ett bra målvaktspar har man. Min favoritspelare i Västerås: David Lundbohm.

7:e plats.Nedflyttade Södertälje kommer att få det svårt under ett antal år tror jag. Kan man inte få tillbaks publiken i Allsvenskan kommer man få problem då man redan nu har dåligt med pengar i kassan. Jag tror att det kommer bli en stor omsättning spelare under säsongen för att hitta ett lag som kan vinna. Man har väl även problem med fd Leksingen Patrik Carlsson som inte vill vara kvar i SSK.Min favoritspelare i SSK: Julian Jacobsen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8:e plats till Troja-Ljungby? Ja faktiskt. Dom har haft det kämpigt nu under några år,men avslutade förra säsongens kvalspel helt suveränt. Jag tror att man tagit med sej detta och har även förstärk laget på ett bra sätt. Visst har man tappat några tunga namn, men det känns ändå som det är Trojas tur att få lite flyt nu.Min favoritspelare i Troja-Ljungby: David Åslin.

Almtuna får nöja sej med en 9:e plats. Och jag tror att Bobo Simensen blir den första tränaren som får sparken i 2011-2012 års allsvenska. Marcus Ragnarsson & Johan Silfwerplatz får ta över. Varför tror jag detta? Jo, för att jag tror inte på Almtunas backsida och en spelare som ex. Leksingen Daniel Hermansson blir inte den succé som Uppsala folket tror och hoppas på. Favoritspelare i Almtuna: Fredrik Vestberg.

Jag ger 10 platsen till Tingsryd. I Joakim Fagervall har man fått en stabil tränare och har man nu bara lite tålamod i styrelsen så blir det nog rätt bra för laget. Förra året var det rena korsdraget ibland när man bytte spelare. Det känns ändå lite osökert vad detta lag kommer att prestera, så jag går efter min magkänsla. Min favoritspelare i Tingsryd: Tom Koivisto.

Oskarshamn känns oerhört osäkra. 11:e platsen känns sådär om jag ska vara ärlig. Dom kan till och med hamna 3-4 platser högre upp i serien. Men det känns ändå som det inte finns någon röd tråd i laget. Målvaktsidan ser ok ut.Och jag antar att det ska tillkomma en eller två backar till i truppen. Tränare Fredrik Söderström har mycket att bita i , och ska någon lycka med detta lag så är det kanske han.
                             Min favoritspelare i Oskarshamn: Evan McGrath

12:e platsen får Bofors och det kunde lika gärna vara 13 plats. Det känns för klent i samtliga         lagdelar för att dom ska komma högre upp i tabellen.Man har en bra målvakt i Daniel   Bellissimo, men frågan är hur långt det räcker.Min favoritspelare i Bofors: Martin Thelander.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Näst sista platsen går till Borås.Men jag måste säga att detta är ett lag som kan överraska positivt om dom får en bra start och att dom tongivande spelarna håller sej hela under säsongen. Nyförvärvet Adam Hobson från Rögle är ett riktig intressant nyförvärv. Tränare Per Ljusteräng har mycket att jobba med och kan han lyckas få ihop allt så kan det faktiskt bli en mindre succé. Min favoritspelare i Borås är: Adam Hobson.

Laget med 9 liv får sista platsen i Allsvenskan. Jag tror inte att man klarar att hänga kvar igen. Man har varit nära att åka ut nu under en längre tid och jag tror att det tar många år innan Sundsvall blir ett Allsvenskt lag igen efter denna säsong. Min favoritspelare i Sundsvall är: Niklas Zetterström.


                                       Sammanfattning av serien 2011-2012
Den Allsvenska serien kommer i år att bli oerhört spännande och rafflande tror jag. Jag tror  på en riktigt stor ökning på den totala publiken under denna säsong. Malmö lär dra mycket mer folk på matcherna. Även Leksand som hade ett rätt stort bortfall på publik senaste säsongen kommer att öka. Och Örebro slipper sitt rått bo till ishall och bör öka publiken med minst 1500 pers/match.

Aldrig har det väl funnits så många profiler i den Allsvenska serien som i år. Vilket kommer att öka intresset för Allsvenskan ännu mer. Vilket härligt hockey år vi går mot./ Micke R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar