onsdag, maj 09, 2012

#29 Joonas Rönnberg back i Leksand


Först måste jag bara säga att vi är många Leksands fans som blev glada när beskedet kom att du spelar för Leksands IF även kommade säsong.
Vad kul Tack.

Vad var det som gjorde att du bestämde dig för en säsong till i Leksands dressen?
Vi gjorde en bra säsong, men jag och hela laget tyckte (efter säsongen), att vi kan göra ännu bättre nästa säsong.

Hur tycker du själv att säsongen gick för din egen del?
I början av säsongen var det sådär, men efter jul jag tycker att mitt spel blev bättre och det gick "lättare" match efter match.

Vad tror du att det var som gjorde att vi inte orkade hela vägen i kvalserien?
Både Rögle och Timrå var bättre än oss.Det var bara att konstatera. 

Finns det fler i din släkt som har spelat hockey?
Nej, det är bara jag.

Du är rätt stor och rejäl som back, men du är ändå ganska lugn, och drar inte på dig så mycket utvisningar (26 minuter). Hur kommer det sig? Om det behövs går du in och tar en fajt eller?
Jag har spelat ganska "safe", och jag behöver inte tar så mycket utvisningar. Men jag gör precis vad som helst för laget, om det behövs!

När du började spela hockey, hade du några förebilder i Finland eller NHL?
Jag började spela, när jag var 11 år gammal. Mina största förebilder har varit Aki Berg, Jyrki Lumme och Sami Salo.

Du har gjort nästan 300 matcher med Ilves, SaiPå och Blues, vad är egentligen skillnaden mellan finsk och svensk hockey?
I Finland spelet är lite mer fysiskt och spelarna jobbar riktigt mycket. I Sverige spelarna har mer (skills) och individuell styrka.

Om man tittar på dina kamrater i Leksands IF.

Vem har sämst musiksmak? Pelle Prestberg

Vem står längst tid framför spegeln? Filip Forsberg

Vem av spelarna kommer alltid först till omklädningsrummet inför träning och match? Timander

Vem lämnar omklädningsrummet sist? Erik Hanses

Vilken av spelarna hittar på mest djävulskap och bus? Tobias Forsberg

Jag läste nyligen att din familj blir kvar i Finland. Är det inte svårt att koncentrera sig på hockeyn då?
Jag tror att det blir bra med hockeyn, men tiden utanför hockeyn kan bli riktigt jobbig.

Hur ser din försäsong ut inför hösten?
Jag har tränat nu några veckor och jag ska fortsätta det. När min fru får litet ledigt och vädret blir lite bättre vi åker till sommarstugan och bara njuter av sommaren.

Vad betyder Leksands fansen för dig? Och hur är känslan att jubla framför ett fullsatt "Norra stå" ?
Det känns otroligt bra. Det är också kul att vid varje borta match finns det massor av fans med Leksands tröjor på. Det känns underbart bra att spela hemma inför fansen.

Slutligen Joonas.
Vem vinner hockey VM?
Jag tror, att Sverige och Finland möts i finalen och alla vill vinna:)

Tack för dina svar.
Hoppas du får en riktigt bra sommar.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar