söndag, oktober 16, 2011

Lugn Hans Jax, det har lossnat nu.



www.hansjax.com


Denna intervju är från min gamla blogg.

Jag tänkte fördjupa mej i en av dom största Leksands spelarna genom tiderna Hans Jax. Idag är Hans Jax 63 år och bor i Vikarbyn. Fler och fler har upptäckt hans talang för karikatyrer.Hans har gjort min banner på denna blogg bla. 
Svensk mästare 4 gånger , 1 VM Silver och 2 Brons med Tre Kronor. Jag har pratat med Hans Jax om karriären och lite annat, Håll till godo.
Hej Hans hur lever livet idag? Jo tack, bara bra!
Berätta lite om din hockey karriär, när och var började den? Jag började att spela seniorhockey från början son 14 åring i Vikarby IK i 3:an
Stämmer det att du blev ett så kallat 1 års fall när du gick till Leksand? Ja det stämmer.
Varför? Klubbarna kom inte överens, VIK begärde 10 000 kr i övergångsumma får mig och Gunnar Mårs (målvakt), men Leksands IF tyckte det var för dyrt.
Har du något minne från debuten i Leksands tröjan? Ja absolut! Totte Bengtsson blev tumskadad i andra perioden den 6 nov1967 mot IFK Umeå (nuv. Björklöven), och jag hoppade in och hade turen att göra ett mål också.
Det har passerat många spelare genom åren i Leksand och du är en av då få lyckliga som varit med och blivit svensk mästare. 4 gånger dessutom. Kommer du ihåg första SM guldet? Uppe i Ö-vik fick vi beskedet att vi vann slutspelet. Hela Leksand svävade på moln.
Vilket SM guld känns störst? 1975 när vi vann i sudden.
1975 fick du den stora äran att spela i Tre Kronor under VM. Hur stort var det? Inget märkvärdigt faktiskt, på den tiden var nästan alla spelare med i något landslag, Tre Kronor, Vikingarna eller J-landslaget.
Du spelade även VM med Tre Kronor 76 och 77. Vilken VM turnering var roligast? 77 var lite extra när Sovjet besegrades två gånger.
Har du någon kontakt idag med någon av dina gamla Leksands kamrater? Inte mycket idag. Samvaron var så otroligt intensiv när vi var mitt inne i hockeykarriären.
Följer du Leksand idag och ser några matcher? Några matcher per år brukar det bli, men jag följer med i pressen och TV allt vad som händer runt laget.
Om du jämför ishockeyn idag mot när du var aktiv , vad är den största skillnaden tycker de? Det var lättare för laget på 70-talet, då LIF låg(tillsammans med Brynäs) i spetsen av svensk hockey. LIF kunde spela på ett konstruktivt och publikvänligt sätt, vi höll i takt pinnen och de andra lagen fick anpassa sig efter LIF. Nu är det tvärt om, all energi och kraft går åt att markera och förstöra för motståndarna , det  saknas ett eget konstruktivt spel.
Vad har blivit positiv / negativt med modern hockey? Positivt: Intresset är stort för sporten, de nya arenorna .Negativt:  Pengar och ekonomin har tyvärr en alltför stor betydelse idag, på bekostnad av en publikvänligt och underhållande hockey
 En sak som slår mig är att du måste varit en av dom snällaste spelarna som skådats på en is. Som mest under en säsong hade du 1977 i Leksand 13 minuter i syndar båset, förklara . ”Man vinner inga matcher i utvisningsbåset” som Rune Mases sa.
Vad har du sysslat med efter hockey karriären? Jag har jobbat som idrottslärare och numera som illustratör och karikatyrtecknare.
Har det blivit ett heltids jobb eller är det en hobby? Numera är det ett heltidsjobb.
Är tecknandet något som ligger i släkten? Musiker och målare finns det att finna tillbaks i släkten.
Slutligen Hans, Får vi se Leksand i Elitserien igen tror du? Jag hoppas på det, men det är viktigt att LIF hittar tillbaka till sitt gamla signum: Publikvänlig och offensiv hockey! Då får det gärna ta några extra år.
Tack för din tid att svara, och må så gott. Tack detsamma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar